素敵な読者の皆さん

2012年1月30日月曜日

国際政治じゃなくて、国内政治で核開発疑惑をみないといけないってば

今日CS朝日ニューススターにでた。金さん(東海大学)の番組で高橋和夫さん(放送大学)と一緒だった。
結論を先に書くと国際政治に持っていきたがる高橋さんを止めて、イラン国内情勢をみないとイランの今後の動きはわからないのよ、と必死だった。この図を作って、イラン内政をわかりやすくしたけど、隆さんはペルシア語が読めるはずだけど、いまいち政治システムがわかっていないんじゃないかと?!それこそ10年くらい前には高橋さんとよく付き合っていて、一緒にイランまで行ったけど、、、、今の状況をどこまで理解しているのか?
イランで誰が何の目的で核開発しているというのなら、なぜどのようにしているのかはわからないままなのに、話をすすめる。
ホルモズ海峡封鎖で一番困るのは中国ですよ。それも言わない国際政治学者は何なんだ?!国際政治を理解していると語らない私に言われちゃ、おしまいですよ!

今日のCS朝日で家に帰ってからの結論を一言を書けば:
イランはホルモズ海峡を閉鎖だか、封鎖だかしない。イランから一番原油を買っているのは、中国だ。その中国は原油のほとんどをペルシア湾から買っている。どうぞ、安心してください!中国はイランの変な動きをしようとするのならば、まず先に止める!以上!


面白かった?続きをこちらでhttp://touji-shabeyalda.blogspot.com/p/blog-page_1573.html


中国とイランの関係について前に書いたものは
イランは中国(帝国?)の従属国になっている
英語だけ読めればいいのか?!
核開発を中心にしたイランの政治システムを描いた。ご参考にどうぞ。
説明にイランの政治システム、ベラヤテ・ファギーフは戦前の天皇制に近いと言えばよかった。私も反省することがあるのか?!
この○○の人たちは監督者評議会をあらわしている。大統領選挙か国民議会選挙に立候補できるかどうかを事前審査する会議。あれずはようしゃべるからダメとか!ベラヤテファギーフを信じているかどうか?まあご質問はあれば、コメント等でどうぞ。
他に核開発関連と今日言いたかったはずのことをこちらに

中東での遅れた冷戦崩壊とイラン内政


امروز تلویزیون آساهی بودم،،، وای که مهمان دیگر کسی باشه که هم خوب میشناسیش، هم فکر کنه که ایران را خوب میشناسه. آقای تاکاهاشی ، را از بیشتر از ده سال پیش میشناسمش. ولی،،،،،،، میتونه زبان فارسی صحبت کنه، ولی فارسی صحبت کردن در حد خرید و خورد و خوراک چه ،،،، و راجه به سیاست ایران خواندن چی؟ 
حرف به بیراهه نقشه، تو این برنامه او به عنوان موتاخاسس روابت بین الملل  بود، من یک ایرانی ؟؟!! متخصص ایران. همش حرف از پیشبرد فن آوری هسته ای گفت در روابط بین الملل .... که خوب ایران همسایه هایش دارند، ایران هم میخاد که داشته باشه. من حرفش رو رد نمیکردم،  فقط میگفتم جناب، گفتن که میخان تنگی هرمز رو به ببدن، گفتن که انرژی هستی میخوان ،،،، آقا جان، اینا همش داخل سیستم تعریف میشه، نمیدانیم کی میسازه که پیش میبره. همش هر جای از اینکه بتونه بودجه بگیره دست بلند میکنه. اینو که تو ژاپن هم داریم. هر کی زودتر و بلند تر دست بلند کنه زودتر و بیشتر بودجه میگیره. ما هیچی نمیدونیم ، حالا هی شما بگو آره روسیه یا پاکستان بمب اتمی داره..... تعریفش از تنگی هرمز هم همینطور. تو که متخصص بین المللی ، خوب چرا راجع به چین چیزی نمیگی؟ چین که مثل روسیه گاز و نفت نداره بیشترین نیازش به باز بودن تنگی هرمز است. چون ، رفیق جان جانی ایران، نخواهد گذاشت که تنگی هرمزی بسته بشه! این از همه مهم تر بود.
خلاصه خیال تمام متخصص ها راحت که تنگه هرمزی  رو نمیبندن ! خلاص !!
 سیستم سیاسی ایران را هم کشیدم، آن هایی که ایرانین احتیاجی نداران. ولی خوب بیننده ها ژاپنی هستند
  ایران با این حرف خودش که تنگه را میبندیم، صمیمی ترین دوستش چین را نگران کرده،،، و همین پاشنه آشیل براش میشه که نتونه هیچ حرکتی در خلیج بکنه . چین بیشترین واردات نفت را از خلیج داره . پس نمیزاره که تنگه بسته بشه .