素敵な読者の皆さん

2012年1月5日木曜日

日本もイラン中央銀行を制裁し、原油輸入を止めるしかないだろうと

まずフェイスブックで書いたイラン人らに向けたペルシア語文書を
احتمال اینکه ژاپن ایران را در خرید نفت تحریم کنه خیلی زیاده. فراموش نکنیم که برای ژاپن مهمترین موضوع در روابط خارجی، بر اساس تعریف از خطر کره شمالی طرح ریزی میشود. اگر خبرهای ظهر (که مهمترین خبرهای آن است)NHK  شبکه تلویزیون دولتی ژاپن  را نگاه میکردین، ترتیب خبرها وضیت ژاپن را نشان میداد.اولین خبر راجع به حضور نیروهای آمریکایی در جزایر اوکیناوا بود، دوم رابطه کره شمالی و سوریه در ساخت بمب هسته ای بود،خبر سوم کم شدن فروش خودر های ساخت ژاپن به  امریکا و سایر کشور ها  بعد از زلزله سال گذشته ، و خبر چهارم تحریم نفت ایران از طرف اروپا بود.
این نشان دهنده این است که مسایل هسته ای که امریکا و اروپا مطرح میکنند، برای ژاپن بسیار مهم است. به عنوان یک ایرانی مقیم ژاپن، که فامیل و دوستان در ایران زندگی میکنند، تحریم را نمیتوانم بپذیرم، حتی با بالا رفتن  قیمت انرژی در ژاپن نیز برایم سخت خواهد بود، ولی در تعریف سیاست خارجی حتی اگر از دید اقتصاد ژاپن باشد، بازار امریکا خیلی مهم است. احتمال پذیرش این تحریم از طرف ژاپن زیاد است.متاسفانه. از کشوری که اولین بمب اتمی بر آن ریخته شد و تعداد بیشماری انسان جان از دست دادند.
日本語で書くとなれば、日本にとって外交は米国を中心にしたものであって、北朝鮮の核開発の脅威を懸念する。日本経済にとって、米国だけでも大きい。それに今回は欧州もイランからの原油輸入を経済制裁にしようとしている。日本も他国と同じように経済制裁に踏み切るしかないだろう。
2週間前に書いたのもご参考に

イラン中央銀行の経済制裁と日本経済への影響:日本に住むイラン人として